تحول بازنمائی تصویر عراقی ها در سینمای دفاع مقدس
پایان نامه
- سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- نویسنده زهره توکلی
- استاد راهنما عبدالله گیویان سید محسن بنی هاشمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده: با توجه به اهمیت و نقش دفاع مقدس و سینمای منتسب به آن در ارائه تصویر "خود" و "دیگری" و تاثیر آن در بازسازی هویت ملی، تحقیق حاضر درصدد شناخت تصویر ارائه شده از دشمن و تحول آن در سه دهه اخیر است. برای دستیابی به این هدف، به بررسی مفهوم و نظریه های بازنمایی از دیدگاه ریچارد دایر و استوارت هال پرداخته شده است. در ادامه، دیدگاههای صاحبنظران تئوری هویت به عنوان مکمل نظریات هال، مطرح می شود. برای گردآوری و تحلیل متون از الگوهای کیت سلبی، ران کادوری و رولان بارت به صورت ترکیبی استفاده شده است. نتایج بدست آمده از این تحقیق، موید این قضیه است که ابزارهای بازنمایی تصویر عراقی ها، به عنوان دیگری، طی سه دهه تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است: در دهه60، بیشتر از رمزگان کلامی، در دهه 70 بیشتر از رمزگان اجتماعی و در دهه 80، بیشتر از رمزگان فنی بهره گرفته شده است. هم چنین، در دهه اول تصویر عراقی ها متکی بر اثرات هجوم عراقی ها، به صورت تصویر ذهنی از انسانهایی با مشخصاتی چون "بی رحم"، "خانه خراب"، "بی شرف" و متجاوز ارائه می شود. در دهه دوم با تصویر انسانهای کودن، چاق با سیبلهای کلفت و صدای زمخت روبرو می شویم و در سومین دهه، این تصویر متحول شده و با انسانهای مسلمان و برادر که با زور وارد جنگ شده اند، مواجه می گردیم. با بررسی و تحلیل فیلم ها آنچه که در مواجهه با دیگری در تمام متون دیده شده است "استعاره ی مرز" برای مواجهه با عراقی ها است. در تمام فیلم های انتخابی از سینمای دفاع مقدس، بین خودی و غیر خودی، بین ایرانی ها و عراقی ها مرزی متصور است. در دهه اول، مرز عینی و واقعی است، در دهه دوم در حالتی گذار، با مرزهای شیشه ای و لرزان بین خودی و غیرخودی روبرو هستیم و در نهایت در دوره سوم، مرزها کاملاً نمادین می شوند. :
منابع مشابه
تصویر عراقی ها در سینمای دفاع مقدس
با توجه به اهمیت و نقش دفاع مقدس و سینمای منتسب به آن در ارائه تصویر «خود» و «دیگری» و تأثیر آن در بازسازی هویت ملی، تحقیق حاضر درصدد شناخت تصویر ارائهشده از دشمن و تحول آن در سه دهه اخیر است. برای دستیابی به این هدف، به بررسی مفهوم و نظریههای بازنمایی از دیدگاه ریچارد دایر و استوارت هال پرداخته شده است. در ادامه، دیدگاههای صاحبنظران تئوری هویت به عنوان مکمل نظریات هال، مطرح میشود. برای گر...
متن کاملتصویر عراقی ها در سینمای دفاع مقدس
با توجه به اهمیت و نقش دفاع مقدس و سینمای منتسب به آن در ارائه تصویر «خود» و «دیگری» و تأثیر آن در بازسازی هویت ملی، تحقیق حاضر درصدد شناخت تصویر ارائه شده از دشمن و تحول آن در سه دهه اخیر است. برای دستیابی به این هدف، به بررسی مفهوم و نظریه های بازنمایی از دیدگاه ریچارد دایر و استوارت هال پرداخته شده است. در ادامه، دیدگاه های صاحب نظران تئوری هویت به عنوان مکمل نظریات هال، مطرح می شود. برای گر...
متن کاملدفاع مقدس در گذر از سینمای ایران
پژوهش حاضر، تبلور دفاع مقدس را در سینمای ایران، بین سالهای 1360 تا 1385 از نظر جامعهشناسیِ هنر مورد بررسی قرار میدهد. چارچوب نظری این پژوهش بر دو نظریه مکمل، بازتاب و شکلدهی، استوار است که طبق آن هنر بازتابی از شرایط اجتماعی است و در عین حال برای شکلدهی به افکار عمومیِ اجتماع، از آن بهره برده میشود. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی برای درک عمیقترِ ساختار و کارکرد آثار سینماییِ دفاع مق...
متن کاملناهماهنگی تصویر در شعر دفاع مقدس
هر جریـان ادبی، مشخصههای ویـژهای دارد که آن را از سایر گونهها و جریانها متمایز میسازد: درونمایه، تصویر، مشخصههایی زبانی و...؛ در شعر دفاع مقدس نیز میتوان خصوصیات منحصربفردی را ملاحظه کرد؛ از جمله واژگان مرتبط با مناطق جنگی، ابزارهای جنگی، نمودهای تاریخی ـ سیاسی، شخصیتها و بالاخره تصاویر ادبی خاص. در این پژوهش که به شیوه توصیفی ـ تحلیلی و با روش کتابخانهای انجام میپذیرد، اثبات خواهیم ...
متن کاملبررسی مفاهیم صلح وخشونت در سینمای دفاع مقدس
پژوهش حاضر، با در نظر گرفتن سینما، به عنوان تأثیر گذارترین ابزار یادگیری مشاهدهای، و انتخاب ژانر دفاع مقدس، به عنوان مهمترین گونه سینمای ملی، مفاهیم صلح و خشونت را بررسی کرده است. بدین منظور، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، دو فیلم از هر دهه (از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و تاکنون) که جمعاً شش فیلم را شامل است، برگزیده و توسط سیاهه نشانگان صلح و خشونت پژوهشگر ساخته، محتوای فیلمها را ا...
متن کاملتصویر زن در رمان دفاع مقدس دهه هشتاد
هدف این پژوهش، بررسی تصویر زنان در بیست رمان دفاع مقدس دهه هشتاد است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی و کیفی است. در بخش نخست شخصیتهای زن رمانها از جهت تعداد آنها، شخصیت اصلی، فعال و منفعل، پویا و ایستا، مثبت و منفی بررسی شده اند در ادامه نقش زنان در جنگ و نگرشهای آنها درباره این رویداد، آسیبپذیریشان از جنگ و تقابل زنان حامی فرهنگ ایرانی با زنان غربگرا بررسی شده است. در این داستانها، زنان شخصیت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023